Budowa
Agregat sprężarkowy 6D58R/LPG zbudowany jest z następujących głównych zespołów:
-
jednostopniowa, nieprzelotowa sprężarka tłokowa o widlastym układzie cylindrów i dławicowym uszczelnieniu wału korbowego, wyposażona w sterowany ciśnieniem oleju układ odciążeniasprężarki na czas rozruchu i ciśnieniowy układ smarowania;
-
silnik elektryczny, klatkowy, przeciwwybuchowy, z osłoną ognioszczelną, ze skrzynką zaciskową budowy wzmocnionej;
-
sprzęgło elastyczne łączące silnik ze sprężarką;
-
odolejacz z automatycznym układem powrotu oleju do sprężarki;
-
tablica z manometrami do pomiaru ciśnienia ssania, tłoczenia i oleju w układzie smarowania wyk. 01;
-
tablica aparatów zabezpieczających wyk. 02;
-
osuszacz (zbiornik ciśnieniowy) wyposażony w zawór bezpieczeństwa i manometr, będący równocześnie ramą nośną agregatu, umożliwiającą jego zblokowanie, transport oraz ustawienie na fundamencie.
Ponadto wyposażenie agregatu sprężarkowego stanowią:
- zawory odcinające umożliwiające odcięcie sprężarki od instalacji;
- filtr ssawny tkaninowo-siatkowy;
- zawór do dopełniania oleju do sprężarki;
- odpowietrznik.
Tablica aparatów zabezpieczających dla wykonania 02 wyposażona jest w: presostaty zabezpieczające przed stanami awaryjnymi, w wykonaniu przeciwwybuchowym klasy EEx ed II C T6 produkcji firmy TRAFAG - Szwajcaria ( lub odpowiednie ), to jest:
- presostat wysokiego ciśnienia wyłączający silnik sprężarki w przypadku wzrostu
ciśnienia tłoczenia powyżej nastawionej wartości;
- presostat różnicowy wyłączający silnik sprężarki w przypadku spadku ciśnienia oleju w układzie
smarowania w odniesieniu do ciśnienia ssania.
Uwaga :
Ponieważ presostat różnicowy jest aparatem o działaniu bezzwłocznym należy w instalacji elektrycznej zastosować układ opóźnienia wyłączania silnika napędowego sprężarki (zwłoka czasowa 15 - 30 sek.).
|
Działanie
Uruchomienie agregatu sprężarkowego odbywa się przy najniższej wydajności sprężarki dzięki zadziałaaniu układu odciążenia.
Po wzroście ciśnienia oleju następuje automatyczne wyłączenie układu odciążenia i agregat pracuje z pełną wydajnością.
Sprężarka zasysa pary gazu poprzez osuszacz, w którym zostaje wytrącona para mokra, oraz przez filtr i po sprężeniu wytłacza pary - poprzez odolejacz - do instalacji. Porywany wraz z parami gazu olej smarujący, odzyskiwany jest w zasadniczej części w odolejaczu, skąd dzięki zastosowaniu automatycznego zaworu pływakowego samoczynnie powraca do karteru sprężarki. Do okresowego usuwania kondensatu z osuszacza służy króciec R½.
|
Dostawa agregatu
Agregat dostarczony jest kompletnie zmontowany, osuszony, z zaślepionymi króćcami oraz przeciwkołnierzami na króćcu ssawnym i tłocznym, z wyposażeniem wg poniższych wykonań:
Nr wykonania |
Wyposażenie
mm |
01 |
Wykonanie standardowe z tablicą manometrów |
02 |
Wykonanie z tablicą aparatów zabezpieczających |
Przykład zamówienia:
Agregat sprężarkowy 6D58R/LPG, wyk. 02
|
DANE TECHNICZNE AGREGATU 6D58M/LPG
L.p. |
Wielkości charakterystyczne |
Jedn.miary |
6D58R/LPG |
1 |
Wydajność objętościowa |
m³/h |
80 |
2 |
Ilość cylindrów |
szt. |
6 |
3 |
Srednica cylindra |
mm |
58 |
4 |
Skok tłoka |
mm |
58 |
5 |
Masa sprężarki |
kg |
130 |
6 |
Czynnik roboczy |
- |
Propan - Butan |
7 |
Max ciśnienie robocze (na wyjściu) |
MPa |
1,6 |
8 |
Ciśnienie (na wejściu ) |
MPa |
0,1 ÷ 1,1 |
9 |
Napełnienie olejem |
dm³ |
ok. 5,5 |
10 |
Zalecany gatunek oleju |
- |
- Mobil Glygoyle 22
- Shell Madrela T
- Esso Exxolub SLG
- FUCHS-Renolin PG150 |
11 |
Typ silnika |
- |
cSg 160 L4, Ne=15 kW 3x380/660 V, 50 Hz |
12 |
Obroty silnika |
1/min. |
1450 |
13 |
Masa silnika |
kg |
172 |
14 |
Masa agregatu |
kg |
420 |
Zobacz schemat agregatu 6D58R/LPG
|
|